Swedish Hasbeens träskor har fått en plats långt utanför våra svenska marknader. Swedish Hasbeens har lyckats med tidlösa träskor och passar på After Work och på sommarens fester. I år ser vi trätofflor i lysrosa med hög platåhöjder, guldiga sandaler och snygga, svarta träskor.
Framgångssagan Swedish Haspens startade med att skånetjejen Emy Blixt 2005 fick ett ryck och köpte ett helt träskolager från en toffelmakare på Österlen. Hon lät sina vänner prova, och med deras hjälp fick hon träskor populära igen. Suget efter ett par de träskor som fick namnet Swedish Hasbeens växte så stort att hon bestämde sig för att inte bara sälja av träskorlagret utan att faktiskt se till att återuppta produktionen av träskor.
Efter tolv år såg vi en explosionsartad tillväxt och butiker som köpte in Swedish Hasbeens i 22 länder. Swedish Hasbeens är idag ett av Sveriges snabbast växande modemärken. För två år sedan var omsättningen 46 miljoner kronor. Materialen är naturliga och träskorna tillverkas på traditionellt sätt i små fabriker, som gör att varje sko är unik. Idag tar Emy Blixt intryck från originalen från 1970-talets mode med allt från kraftiga platåsandaler till färgstarka stövlar med träklack och material i garvat läder.